free counters

Thursday 9 September 2010

nak hafaz Quran tapi takut lupa

nak hafaz Quran tapi takut lupa

====
tips ustaz jika lupa

beberapa zikir yang saya amalkan setiap kali terlupa ayat Al-Quran yang dihafaz iaitu :

1. Berlindunglah kepada Allah dari gangguan syaitan melalui Istiazah, kerana penyakit lupa mungkin disebabkan perbuatan syaitan yang menutup ingatan kita supaya lupa, seperti yang pernah berlaku kepada pembantu Nabi Musa. Rujuk Surah Kahfi, ayat 60-65.

2. Mengingati Allah dengan memperbanyakkan Istighfar, kerana kita terlupa mungkin disebabkan banyaknya maksiat yang dilakukan. Ini selaras dengan firmanNya dalam Surah Kahfi, ayat 24.

3. Perbanyakkan selawat kepada Rasulullah S.A.W. kerana selawat akan mengundang rahmat dari Allah.



===

ustaz jawab di source




ALASAN KEEMPAT : RISAU MENGHAFAZ KERANA TAKUT LUPA.

Menurut psikologi, penyakit lupa disebabkan beberapa faktor iaitu :

1. Usang. Maklumat dibiarkan begitu lama tanpa cuba diingati kembali

2. Gangguan. Maklumat baru (ayat hafazan baru) bertindih dengan ayat hafazan lama dalam ingatan, atau sebaliknya.

3. Tekanan. Termasuk penyakit stress, kebimbangan dan konflik hidup.

Nampaknya kita tidak ada cara untuk mengelak seratus-peratus dari penyakit lupa. Anda tetap akan lupa walaupun anda makan kismis doa satu tempayan, minum air Yasin 3 baldi serta telan pil minyak ikan satu lori. Ini kerana, otak kita dijadikan Tuhan dengan kemampuan untuk mengingati dan melupakan maklumat serta ingatan dalam jangka waktu tertentu.

Tetapi, jika difikir betul-betul, apa sangat yang kita takutkan dengan lupa sehingga ia begitu sekali diperbesarkan? Apakah ia akan menjadikan kita berdosa besar? Belum pasti. Apakah ia akan menyebabkan anda pasti masuk neraka? Pasti tidak. Apakah dengan tidak menghiraukannya usaha anda menghafaz akan menjadi lebih mudah? Sudah tentu.

Maka, supaya anda tidak terlalu lama takutkan hantu bernama ’lupa’, saya turunkan petua yang ibu saya wariskan 16 tahun lalu ketika saya takutkan masalah sama.

‘Angah, mak tak mahu engkau asyik fikir ‘angah tak mampu hafaz sebab selalu lupa’, tapi mak mahu angah fikir ‘apa yang perlu angah buat supaya hafazan tak lupa’.

Sampai sekarang nasihat tersebut berbekas di hati. Ibu saya mengajarkan bahawa lebih baik kita melihat lupa sebagai perkara positif bukannya negatif. Lupa adalah satu nikmat bukan malapetaka. Dengan berfikir begini, kita sedang melakukan perubahan kecil yang tidak memerlukan modal besar tetapi menghasilkan keuntungan sangat tinggi. Dengan berfikiran positiflah, saya sentiasa berusaha mengulang hafazan setiap hari tanpa jemu. Dengan berfikir positiflah, Alhamdulillah setakat ini hafazan Al-Quran saya agak baik walaupun saya tidak nafikan, masih terdapat beberapa surah yang perlu digilap. Dengan bertindak positif juga, saya cuba berfikir kreatif menghasilkan teknik terbaik untuk golongan umum menghafaz sehingga lahirnya kaedah ini.

Maka jangan panik menghadapi penyakit lupa. Lihatlah ia sebagai satu cabaran bukan halangan. Jika anda terus berfikiran begini, saya yakin anda bukan setakat menghafaz 10 surah, malah mungkin mendapat gelaran ‘hafiz’ 30 juz nanti. Dan sebagai bonus tambahan, saya turunkan beberapa zikir yang saya amalkan setiap kali terlupa ayat Al-Quran yang dihafaz iaitu :

1. Berlindunglah kepada Allah dari gangguan syaitan melalui Istiazah, kerana penyakit lupa mungkin disebabkan perbuatan syaitan yang menutup ingatan kita supaya lupa, seperti yang pernah berlaku kepada pembantu Nabi Musa. Rujuk Surah Kahfi, ayat 60-65.

2. Mengingati Allah dengan memperbanyakkan Istighfar, kerana kita terlupa mungkin disebabkan banyaknya maksiat yang dilakukan. Ini selaras dengan firmanNya dalam Surah Kahfi, ayat 24.

3. Perbanyakkan selawat kepada Rasulullah S.A.W. kerana selawat akan mengundang rahmat dari Allah.

Cubalah amalkannya, InsyaAllah, anda akan merasai keberkatannya nanti. Yang penting, katakan pada diri anda sekarang : ’Wahai penyakit lupa, aku telah menjatuhkan ‘talak tiga’ kepadamu!’

- jawapan di atas dipetik dari ebook kaedahjibril. Anda boleh mengetahui teknik termudah dan paling prkatikal utk start azam menghafaz AlQuran sempena ramadhan ini dnegna mengunjungiwww.kaedahjibril.com

No comments:

Post a Comment